Namaz kılanın önünden geçmenin hükmü nedir

22.10.2011 15:17

soru

Namaz kılanın önünden geçmenin hükmü nedir? Mescid-i Haram bu konuda diğer mescitlerden farklı mıdır?

“Namaz kılanın önünden geçen, namaz kılanın namazını keser” sözünün anlamı ne demektir?

cevap 

Önünden siyah köpek veya kadın veyahut da eşek geçen kimse, namazını bozup yeniden mi namaza başlaması gerekir?

Namaz kılanın önünden veya sütre ile kendisi arasından geçmek, Peygamber-sallallahu aleyhi ve sellem- şu emri gereği haramdır:

(( لَوْ يَعْلَمُ الْمَارُّ بَيْنَ يَدَيِ الْمُصَلِّي مَاذَا عَلَيْهِ، لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ، خَيْرًا لَهُ مِنْ أَنْ يَمُرَّ بَيْنَ  يَدَيِ الْمُصَلِّي )) [ متفق عليه ]

“Namaz kılanın önünden geçen kimse, ne kadar günah işlediğini bilse, önünden geçmektense kırk beklemesi, onun için namaz kılanın önünden geçmesinden daha hayırlıdır.”[1]

 

Namaz kılanın önünden geçen yetişkin kadın, eşek veya siyah köpek olursa, namazı bozar.

Namaz kılanın önünden bunların dışında birisi geçerse, namazı bozmaz, fakat Peygamber-sallallahu aleyhi ve sellem-'in şu emri gereği namazın sevabını azaltır:

(( يَقْطَعُ الصَّلاَةَ إِذَا لَمْ يَكُنْ بَيْنَ يَدَيْ الرَّجُلِ مِثْلُ مُؤَخِّرَةِ الرَّحْلِ: الْمَرْأَةُ وَالْحِمَارُ وَالْكَلْبُ الأَسْوَدُ )) [ رواه ابن ماجه وصححه الألباني ]  

“Bir kimsenin (namaz kılarken) önünde semerin arka kaşı gibi bir şey olmazsa, namazını (önünden geçen) kadın, eşek ve siyah köpek bozar (geçersiz kılar).”[2]

Yine Müslim-Allah ona rahmet etsin- Ebû Hureyre’den-Allah ondan râzı olsun-  bu hadise benzer bir hadis rivâyet etmiş, fakat bu hadiste “siyah köpek” olarak sınırlandırmamıştır.Âlimlere göre “Mutlak olan hüküm, mukayyed olan hükme hamledilir.”

Mescid-i Haram’a gelince, burada namaz kılanın önünden geçmek, haram değildir.Mescid-i Haram’da namaz kılanın önün-den zikredilen üç şey ile başka şeyler geçse bile, namazı bozmaz. Çünkü Mescid-i Haram, kalabalık ve namaz kılanın önünden geçmekten sakınmak zor olan bir yerdir.

 

Nitekim bu konuda zayıf olan açık bir hadis rivâyet edilmiş, fakat bu konuda İbn-i Zübeyr ve başkasından rivâyet edilen eserlerle desteklendiğinden dolayı hadis kuvvetli hale gelmiştir.

Yine, kalabalık olduğu ve namaz kılanın önünden geçene engel olmak zor olduğunda Mescid-i Nebevi ve diğer mescitler de Allah Teâlâ’nın:

{فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ} [سورة التغابن من الآية: 16]

“(Ey mü’minler!) O halde gücünüz yettiği kadarıyla Allah’tan korkun (Allah’tan korkmada güç ve takatinizi harcayın).”[3] 

Emri ve Peygamber-sallallahu aleyhi ve sellem-’in:

(( ماَ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ فاجتنبوه، وَمَا أَمَرْتُكُمْ بِهِ فَأْتوُا مِنْهُ ماَ اسْتَطَعْتُمْ )) [ متفق عليه ]

“Size bir şeyi emrettiğim zaman, gücünüz yettiğince onu yerine getirin.”[4]

Hadisi gereği, Mescid-i Haram ile aynı hükümdedir.

 

@  @  @  @  @



[1] Buhârî ve Müslim

(( قَالَ أَبُو النَّضْرِ لاَ أَدْرِي قَالَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا أَوْ شَهْرًا أَوْ سَنَةً ))

Hadisi rivâyet eden Ebun-Nadr-Allah ondan râzı olsun-: “Peygamber         -sallallahu aleyhi ve sellem- kırk gün mü, kırk ay mı, yoksa kırk yıl mı söylediğini bilmiyorum” demiştir.

 

[2] İbn-i Mâce, hadis sahihtir.

[3] Teğâbun Sûresi: 16

[4] Buhârî ve Müslim 


onlinevarWebsite counterkisi girdi toplam