sonradan uyan kimsenin kılmış olduğu rekâtlar, onun için namazının başı mı, yoksa sonu mu sayılır

22.10.2011 21:26

 

 İmama sonradan uyan kimsenin kılmış olduğu rekâtlar,onun için namazının başı mı, yoksa sonu mu sayılır? Örneğin dört rekâtlı bir namazın ilk iki rekâtını kaçırmışsa, Fatihâ sûresinden sonra zammı sûre okuması meşrû mudur?

 

cevap

 
 

 

Doğru olan, imama sonradan uyanın imamla birlikte kılmış olduğu rekâtlar, namazının başlangıcı sayılır, kendi kıldığı rekâtlar ise sonu sayılır.Bu durum, bütün namazlar için geçerlidir.

Nitekim Ebû Hureyre’den-Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğu-na göre o, şöyle der:

(( سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلّى الله عليه وسلّم يَقُولُ: إِذَا أُقِيمَتِ الصَّلاةُ، فَلاَ تَأْتُوهَا تَسْعَوْنَ، وَأْتُوهَا تَمْشُونَ، وَعَلَيْكُمُ السَّكِينَةُ، فَمَا أَدْرَكْتُمْ فَصَلُّوا، وَمَا فَاتَكُمْ فَأَتِمُّوا )) [ متفق عليه ]

“Rasûlullah-sallallahu aleyhi ve sellem-’i şöyle derken işittim: ‘Namaz kılınmaya başlandığı zaman namaza koşarak gelmeyin.Sükûnet içerisinde yürüyerek gelin.Namazın idrâk ettiğiniz (yetiştiğiniz) kadarını (imamla birlikte) kılın.Kaçırdığınız (kılamadığınız) kısmını da kendiniz tamamlayın.”[1]

Böylece 4 rekâtlı namazların 3. ve 4. rekâtlarında, akşam namazının ise 3. rekâtında sadece Fatihâ sûresini okumakla yetin-mesi, müstehaptır.

Nitekim Ebû Katâde’den-Allah ondan râzı olsun- rivâyet olundu-ğuna göre o şöyle der:

((كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلّى الله عليه وسلّم يَقْرَأُ فِي الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأُولَيَيْنِ بِأُمِّ الْقُرْآنِ وَسُورَتَيْنِ، وَفِي الْأُخْرَيَيْنِ بِأُمِّ الْقُرْآنِ، وَكَانَ يُسْمِعُنَا الآيَةَ أَحْيَانًا وَكَانَ يُطِيلُ أَوَّلَ رَكْعَةٍ مِنْ صَلاَةِ الظُّهْرِ)) [البخاري ومسلم ]

“Rasûlullah-sallallahu aleyhi ve sellem- öğle ile ikindi namazının ilk iki rekâtlarında Fatihâ sûresi ile birlikte birer sûre okurdu.Birinci rekâtta, ikinci rekâttan daha uzun (zammı sûre) okurdu.Son iki rekâtta ise sadece Fatihâ sûresini okurdu.”[2]

Arasıra öğle namazının 3. ve 4. rekatlarında Fatihâ sûresine ilâve olarak bir sûre okursa, bu da güzeldir.

Nitekim Ebû Saîd el-Hudrî’den-Allah ondan râzı olsun- rivâyet olunduğuna göre, o şöyle der:

((كُنَّا نَحْزِرُ قِيَامَ رَسُولِ اللَّهِ صلّى الله عليه وسلّم فِي الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ، فَحَزَرْنَا قِيَامَهُ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الأُولَيَيْنِ مِنَ الظُّهْرِ قَدْرَ قِرَاءَةِ الم تَنْزِيلُ السَّجْدَةِ، وَحَزَرْنَا قِيَامَهُ فِي الأُخْرَيَيْنِ قَدْرَ النِّصْفِ مِنْ ذَلِكَ، وَحَزَرْنَا قِيَامَهُ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الأُولَيَيْنِ مِنَ الْعَصْرِ عَلَى قَدْرِ قِيَامِهِ فِي الأُخْرَيَيْنِ مِنَ الظُّهْرِ، وَفِي الأُخْرَيَيْنِ مِنَ الْعَصْرِ عَلَى النِّصْفِ مِنْ ذَلِكَ )) [ رواه مسلم ]

 “Bizler, Rasûlullah-sallallahu aleyhi ve sellem-'in öğle ve ikindi namazındaki kıraatının miktarını sayardık.Öğle namazının ilk iki rekâtında, Secde sûresinin uzunluğu kadar bir sûre okurdu.Son iki rekâtında ise uzunluğu bunun yarısı kadar olan bir sûre okurdu. İkindi namazının ilk iki rekâtındaki kıraatının uzunluğu ise öğle namazının son iki rekâtında okunan sûrenin uzunluğu kadar idi. İkindi namazının son iki rekâtındaki kıraatının uzunluğu da bunun yarısı kadar idi.”[3]

Bu iki hadis, Peygamber-sallallahu aleyhi ve sellem-’in arasıra son iki rekâtta böyle yaptığına yorumlanır.

Başarı, Allah’tandır.

 @  @  @  @  @



[1] Buhârî ve Müslim

[2] Buhârî ve Müslim

[3] Müslim 

 

soru


onlinevarWebsite counterkisi girdi toplam